Nervennahrung

Suche im Wörterbuch von Uitmuntend / Zoek in het woordenboek van Uitmuntend 
(www.uitmuntend.de)

Nervennahrung

Ungelesener Beitragvon Goodbyeroutine » 31.08.2014, 12:56

Hoi hoi..

Op dit moment zit ik thuis en schrijf mijn Bachelorscriptie. Graag eet ik iets lekkers voor mijn zenuwen.. dus dat wat je in het Duits "Nervennahrung" noemt. Bestaat er een Nederlandse equivalent? Op uitmuntend staat alleen maar:
het voedsel dat ontspannend, oppeppend,euforisch en lustopwekkend is [b.v.chocolade]
..
Goodbyeroutine

Re: Nervennahrung

Ungelesener Beitragvon Yuna » 31.08.2014, 13:27

Ik denk niet, dat "zenuwen" in dit geval de beste vertaling voor dat is, wat wij Duitsers in dit geval met Nerven bedoelen. De "Nerven" zijn hier niet de zenuwen aan zich, maar een ander woord voor concentratie en gerust blijven. Als je "die Nerven behältst" bedoelt dat, dat je in een heel moeilijk situatie gerust blijft een niet in paniek uitbreek. En niet, dat je anders zonder jouw zenuwstelsel bent.

Ik zou het zelf met voedsel om geconcentreerd te blijven vertalen. Maar ik weet niet, of er een woordelijk vertaling is.
Yuna

Ungelesener Beitragvon Gerard » 31.08.2014, 19:42

Als je aan het studeren bent of met iets anders dat geestelijk belastend is, dan heb je de neiging om dingen te gaan eten. Dropjes, chocolade, pinda's, chips of wat dan ook. Dit is niet omdat je honger hebt, maar omdat je, als het ware, de stress van je af moet eten.

Letterlijk is er volgens mij geen vertaling voor "Nervennahrung" maar als je voortdurend naar dit soort lekkernijen grijpt ben je aan het snaaien .
Gerard

Ungelesener Beitragvon Goodbyeroutine » 01.09.2014, 13:36

Dank jullie voor de reacties, Yuna en Gerard.

Het woord snaaien had ik nog nooit gehoord. Bedankt! :tu:
Goodbyeroutine

Ungelesener Beitragvon tineke » 03.09.2014, 06:20

studentenhaver (?)
tineke

Ungelesener Beitragvon Gerard » 03.09.2014, 07:33

Studentenhaver is geen vertaling voor Nervennahrung. Je kunt het wel gebruiken om te snaaien. Studentenhaver is een mix uit noten en rozijnen.
Gerard

Ungelesener Beitragvon Pizzabiene » 03.09.2014, 11:18

Dus is studentenhaver in het Duits Studentenfutter
Pizzabiene

Ungelesener Beitragvon Gerard » 03.09.2014, 18:49

Gönau ;-)
Gerard

Zurück zu Essen und Trinken - Eten en drinken