Die Bundestagswahl / de bondsdagverkiezingen

Bitte aufpassen, dass dies kein Politikforum sondern ein Informationsforum ist!
Forumsregeln
Beiträge in diesem Forum sollen politische Zusammenhänge und aktuelle Ereignisse besser begreifen helfen lassen. Dieses Forum ist nicht dazu gedacht, um deiner politischen Meinung Raum zu geben. Schon gar nicht ist es dazu gedacht, hier politische Debatten zu führen. Wenn ein Thema oder ein Beitrag ein zu großes politisches Gewicht bekommt, kann das Thema durch einen Moderator geschlossen oder sogar gelöscht werden. Diese Beurteilung obliegt alleine den Moderatoren.

Bijdragen in dit forum zijn bedoeld om de politieke context of actualiteit beter te begrijpen. Het is niet de bedoeling hier jouw politieke standpunt te vermelden. Het is al helemaal niet de bedoeling politieke debatten hier te voeren. Weet dat dit onderdeel van een taal leer forum is. Wanneer een thema / een bijdrage een te grote politieke lading krijgt kan het thema door de moderator gesloten worden of zelfs verwijderd. Dit ter beoordeling van de moderatoren.
Suche im Wörterbuch von Uitmuntend / Zoek in het woordenboek van Uitmuntend 
(www.uitmuntend.de)

Re: Die Bundestagswahl / de bondsdagverkiezingen

Ungelesener Beitragvon Gerard » 22.09.2013, 09:55

Hier een leuke page in het Nederlands..... met 3 grappige verkiezingsposters
Gerard

Ungelesener Beitragvon Gerard » 22.09.2013, 17:18

Prognose van 18:00

CDU CSU 42.5 %
SPD 26.5%
FDP 4.5%
Linke 8.5%
Grüne 8.0%
AfD 4.8%
Sonst. 5.6%

Persoonlijk vind ik dit een opvallende uitslag.
Gerard

Ungelesener Beitragvon Haagsehans » 22.09.2013, 19:47

So geht's in Deutschland, unvorstellbar in NL am Abend der Wahl.

http://www.spiegel.de/politik/deutschla ... 23794.html
Haagsehans

Ungelesener Beitragvon Gerard » 22.09.2013, 20:17

In den Niederlanden gibt es auch keine 5% Hürde, Hans.
Zuletzt geändert von Gerard am 22.09.2013, 20:35, insgesamt 1-mal geändert.
Grund: Dank je, Martina :-)
Gerard

Ungelesener Beitragvon Haagsehans » 22.09.2013, 20:21

Het gaat hier niet zo zeer om de kiesdrempel, maar om het fatsoen ! :-
Haagsehans

Ungelesener Beitragvon Saylana » 22.09.2013, 20:23

Gerard hat geschrieben:In den Niederlanden gibt es auch keine 5% Hörde 5 %-Hürde, Hans.

;-)

Groetjes,
Saylana
Saylana

Ungelesener Beitragvon Haagsehans » 22.09.2013, 20:27

Duitse foutjes is jouw taak Martina ! :-d
Haagsehans

Ungelesener Beitragvon Dirk_1972 » 22.09.2013, 20:50

Ja Hans, daar heb je wel een punt. Het klopt. En trouwens, ik vond het heel bizar de FDP aan tafel te moeten missen toen ik het slotdebat op tv ging volgen. Angela Merkel boeide me zo erg dat ik op niets anders meer kon focussen. She just put a spell on me. Maar ze deed het ontzettend goed ook moet ik zeggen. Ze heeft iets. Niet voor niets heeft ze (bijna, valt nog te bezien) de absolute meerderheid behaald. Deze geweldige overwinning van de Bundestagswahl is daarom ook in eerste instantie haar verdienste. De partij doet er niet zo ontzettend toe.

Heel eerlijk, de CDU is niet mijn favoriete partij. Alleen al de -c- irriteert mij.

Maar wat zeggen jullie over de nieuwe partij die met een donderslag uit het niets kwam opdagen? Anti-Europa iets...
Dirk_1972

Ungelesener Beitragvon Unverhofft » 23.09.2013, 11:41

Dirk_1972 hat geschrieben:Maar wat zeggen jullie over de nieuwe partij die met een donderslag uit het niets kwam opdagen? Anti-Europa iets...

Daar vind ik niets van, Dirk. Ik ben voor Europa en tegen een terug naar de DM. Daar zijn we zover wel bij gevaren. De EU moet een politieke unit/eenheid blijven ondanks de tegenwoordige ofwel aanhoudende moeilijkheden. :neenee:
Unverhofft

Ungelesener Beitragvon Gerard » 23.09.2013, 18:23

Het valt mij op dat deze partij "maar" 4.9% van de stemmen heeft gekregen. In Nederland zou zo'n partij al snel 20% van de kiezers achter zich krijgen. Zeker als er een zogenaamde charismatische leider deze partij zou aanvoeren.
Gerard

Ungelesener Beitragvon Saylana » 23.09.2013, 20:16

De Duitsers reizen graag. Ik geloof dat vele mensen die het niet goed vinden b. v. Griekenland te ondersteuen het toch beter vinden de Euro te houden om niet op elke reis hun geld tot een andere munteenheid te moeten herleiden. Dus een heel praktische reden. ;-)
Saylana

Ungelesener Beitragvon Brinkley » 25.09.2013, 07:34

Of misschien ligt het aan het argument dat ik meerdere malen van Steinbrück heb gehoord: toen het in Duitsland na de oorlog slecht ging, hebben de Amerikanen geholpen d.m.v het Marshallplan. Nu is het tijd om iets terug te doen. Ik denk dat dat toch veel mensen aanspreekt.
Brinkley

Vorherige

Zurück zu Hintergrundinformation über politische Angelegenheiten in D, A, CH