Vandaag is de Nederlandse regering gevallen

A.u.b. opletten dat dit geen politiek forum is maar een informatieforum!
Forumsregeln
Beiträge in diesem Forum sollen politische Zusammenhänge und aktuelle Ereignisse besser begreifen helfen lassen. Dieses Forum ist nicht dazu gedacht, um deiner politischen Meinung Raum zu geben. Schon gar nicht ist es dazu gedacht, hier politische Debatten zu führen. Wenn ein Thema oder ein Beitrag ein zu großes politisches Gewicht bekommt, kann das Thema durch einen Moderator geschlossen oder sogar gelöscht werden. Diese Beurteilung obliegt alleine den Moderatoren.

Bijdragen in dit forum zijn bedoeld om de politieke context of actualiteit beter te begrijpen. Het is niet de bedoeling hier jouw politieke standpunt te vermelden. Het is al helemaal niet de bedoeling politieke debatten hier te voeren. Weet dat dit onderdeel van een taal leer forum is. Wanneer een thema / een bijdrage een te grote politieke lading krijgt kan het thema door de moderator gesloten worden of zelfs verwijderd. Dit ter beoordeling van de moderatoren.
Suche im Wörterbuch von Uitmuntend / Zoek in het woordenboek van Uitmuntend 
(www.uitmuntend.de)

Re: Vandaag is de Nederlandse regering gevallen

Beitragvon Susa » 12.06.2010, 17:02

Haagsehans hat geschrieben:... de Hagenaars mogen bekakt overkomen maar men verstaat ze wellllllll :-d

Daar heb je wel gelijk, Hans, maar telkens als ik Hagenezen hoor praten - zoals b.v. in het clipje van Heleen of Harry Jeckers - moet ik aan de Saksen denken :-d
Groetjes
Susa ;;-)
Susa
Moderator

Beitragvon Brinkley » 12.06.2010, 18:31

Jaa!! :-))
Brinkley
Mitglied

Beitragvon Gerard » 17.06.2010, 19:14

Inmiddels is het alweer ruim een week geleden en de eerste poging om een kabinet te vormen lijkt mislukt. PVV, VVD en CDA verschillen kennelijk teveel van elkaar om een basis te vormen voor een regering. De CDA 2e kamer fractie zou ook veel moeite hebben gehad een dergelijke regering aan hun achterban uit te leggen.
Ik ben benieuwd wat nu volgt.
Groetjes,
Gerard.
Bild Bild
Gerard
Moderator

Beitragvon Susa » 31.07.2010, 23:42

Toch VVD met CDA en PVV in een minderheidsregering? En een muilkorf voor GW voor bepaalde vragen? Hoe lang gaat dat goed?
Groetjes
Susa ;;-)
Susa
Moderator

Beitragvon Lasco » 01.08.2010, 00:00

Dus een rechtse regering?
Ik heb nog steeds niet precies begrepen hoe dat met een minderheidsregering zit...maar ik ben ook niet bekend met politiek noch van Nederland noch van Duitsland. En toch volg ik de resultaten op internet ;-)

EDIT:
Dank je wel, Susa
Zuletzt geändert von Lasco am 01.08.2010, 00:06, insgesamt 1-mal geändert.
Lasco
Mitglied

Beitragvon Susa » 01.08.2010, 00:05

Ik zou ze (de regering) niet rechts willen noemen omdat de PVV geen minister krijgt. Een regering heeft in de 2e kamer 76 stemmen nodig om een beslissing door te zetten. En juist die drie partijen hebben 76 zetels.

Sprache - Taal:
Lasco hat geschrieben:Dus een rechtse regering?
Ik heb nog steeds niet precies begrepenhoe dat met een minderheidsregering zit...maar ik ben ook niet bekend met politiek noch van Nederland noch van Duitsland. En toch volg ik de resultaten op internet ;-)
Groetjes
Susa ;;-)
Susa
Moderator

Beitragvon Lasco » 01.08.2010, 00:17

Aha...hm, OK. Dank je wel, Susa :-)
Toen ik in Deventer in het ziekenhuis was hadden ze het er ook over de verkiezingen gehad. Niemand vond het goed dat een rechte regering zou mogelijk kunnen zijn.
Maar toen ik in het Maastrichtse ziekenhuis was zeiden ze er het tegendeel. Vele medewerkers vonden de partij van Wilders echt goed een overtuigend en sommige zeiden ook dat ze op hem hadden gestemd. En men had me ook gevraagd wat ik ervan vind...ik zei dat ik er niks voor voel. Maar toch vond ik die situatie een beetje vreemd.

Nou ja, ik ben in ieder geval benieuwd naar de volgende stap ;-)

EDIT: Dank je wel, Ellen
Zuletzt geändert von Lasco am 01.08.2010, 14:00, insgesamt 1-mal geändert.
Lasco
Mitglied

Beitragvon Ellen » 01.08.2010, 12:14

Ik doe maar even een poging.

Sprache - Taal:
Lasco hat geschrieben:Aha...hm, OK. Dank je wel, Susa :-)
Toen ik in Deventer in het ziekenhuis was hadden ze het er ook over de verkiezingen. Niemand vond het goed dat een rechte regering zou mogelijk kunnen zijn.
Maar toen ik in het Maastrichtse ziekenhuis was zeiden ze er het tegendeel. Vele medewerkers vonden de partij van Wilders echt goed en overtuigend en sommige zeiden ook dat ze op hem hadden gestemd. En men had me ook gevraagd wat ik ervan vond...ik heb gezegd (zei) dat ik er niks voor voel. Maar toch vond ik die situatie een beetje vreemd.

Nou ja, ik ben in ieder geval benieuwd naar de volgende stap ;-)
Ellen
Mitglied

Beitragvon Susa » 01.08.2010, 13:41

Den Haag, 1 aug.

Meerdere CDA-prominenten verzetten zich tegen samenwerking met de PVV in een minderheidskabinet van VVD en CDA met gedoogsteun van de partij van Geert Wilders. De CDA'ers vinden dat de PVV te veel invloed krijgt.

Bron

Het is begonnen .. en blijft spannend dus ;-)
Groetjes
Susa ;;-)
Susa
Moderator

Beitragvon Susa » 02.08.2010, 22:24

Groetjes
Susa ;;-)
Susa
Moderator

Beitragvon Gerard » 21.08.2010, 00:18

Inmiddels is het al weer 2.5 maand geleden dat er in Nederland parlementsverkiezingen hebben plaatsgevonden. En nog is het allerminst zeker dat er op korte termijn een regering is. Dit is nauwelijks te bevatten en ik kan me zeer goed voorstellen dat er steeds meer mensen zijn die zich afvragen waarom je überhaupt moet stemmen.

Waarom hebben we (voorlopig) nog geen nieuwe regering? Dit komt omdat er moeilijk werkbare meerderheden in het parlement te vinden zijn. Er zijn wel 8 partijen die regeringen kunnen tegenhouden. Hadden we 15 jaar geleden een klassieke rechts links tegenstelling, op dit moment hebben we ook een tegenstelling op het gebied van opportunisme (SP, PVV) en collectief verantwoordingsgevoel (PvdA, CDA en CU) Ook kun je de scheiding maken tussen intellectueel (vooral ter linkerzijde, namelijk Groen Links en D"66 en partijen die zpnder enkele nuancering hun mening voor waarheid verkondigen (PVV en SP) De VVD is volgens mij sterk verdeeld. Was het tot voor kort een intellectuele rechtse partij, vandaag zijn er betrekkelijk veel opportunisten in de partij. Omdat bovendien de media om wille van reclameinkomsten vooral verkondigen wat het volk wil horen moet ik helaas constateren dat de opportunisten en de compromislozen het steeds meer voor het zeggen gaan krijgen.

VAnwege de verschillen tussen links intellectueel en links opportunistisch is in Nederland een links blok vrijwel onmogelijk
Hetzelfde geldt eigenlijk ook op rechts. De partijen die op compromis inzetten hebben geen regering kunnnen vormen
Nu is een minderheidscabinet van CDA en VVD met gedoogsteun van de PVV de 1e optie. Maar met name binnen het CDA morrelt men of dit wel zo'n goed idee is.
Groetjes,
Gerard.
Bild Bild
Gerard
Moderator

Beitragvon Susa » 21.08.2010, 09:08

Gerard hat geschrieben:,,,Maar met name binnen het CDA morrelt men of dit wel zo'n goed idee is.

En omdat je niet zomaar kunt testen of het al dan niet een goed idee is, zullen ze vast nog een beetje blijven morrelen ;-)
Groetjes
Susa ;;-)
Susa
Moderator

Beitragvon miss_mermelada » 21.08.2010, 13:51

Maar is er wel een soort deadline wanneer een nieuwe regering opgesteld moet zijn? Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat er in principe geen wettelijke richtlijn is over de maximale duur van een kabinetsformatie maar misschien hebben de partijen zich wel zelf een doel gezet? Ik hoop dat ze het voor de volgende verkiezingen tot stand kunnen brengen :-p
miss_mermelada
Mitglied

Beitragvon Gerard » 21.08.2010, 16:45

Nee. Er is geen wettelijke termijn waarbinnen een regering moet zijn gevormd. Wel kan men maximaal 100 dagen in het parlement en in een (demissionaire) regering zitten.
De Nederlandse regeringsformatie is een, in de wereld gezien, wat aparte. De partijen proberen het voor de complete regeringsperiode eens te worden over het te voeren beleid. Dit is bij de formatie een lang en moeizaam proces. Het resultaat is vaak een document wat meer dan 100 bladzijden kan omvatten. Het gevolg is dat er na het vormen van de regering weinig meer is waar de regeringspartijen het niet over eens zijn. Dit is voor de oppositie niet leuk, want er is weinig te scoren. Mocht er al onenigheid ontstaan, dan roept de premier de fractievoorzitters van de regeringspartijen bijeen om er uit te komen. De discussies spelen zich dus vaak buiten het parlementsgebouw af. Bovendien zijn deze discussies niet openbaar. Steeds meer mensen (en dus ook politici) ergeren zich aan deze achterkamertjespolitiek
De oppositie probeert er garen bij te spinnen, hetgeen D'66 en de PVV de afgelopen keer goed geluk is. Zeker door opportunistische one-liners. Ook de VVD heeft zich in toenemende mate populistisch opgesteld in de campagne. Nu de VVD met gedoogsteun van de ras-populistische PVV (en het CDA) een regering tracht te vormen, is de argwaan en het gemor in de VVD en vooral het CDA steeds luider. Maar over de onderhandelingsresultaten horen we vrijwel niets.
Groetjes,
Gerard.
Bild Bild
Gerard
Moderator

Beitragvon Susa » 03.09.2010, 18:11

nrchandelsblad hat geschrieben:De formatie van een regering van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV is mislukt.

Hoe zal het hier nu verder gaan?
Groetjes
Susa ;;-)
Susa
Moderator

Beitragvon Den_Vlaemsche_Leeuw » 03.09.2010, 19:19

Is een "cordon sanitaire" tegen de PVV, zoals daarvoor wordt geijverd door Dries Van Agt, in Nederland te verkopen aan het grote publiek?
Den_Vlaemsche_Leeuw
Mitglied

Beitragvon Haagsehans » 03.09.2010, 23:19

Wat zei de heer Rutte ook alweer, 2 a 3 weken tijdens de verkiezingcampagne, dan staat de nieuwe coalitie ???? Nieuwe verkiezingen uitschrijven lijkt me wel leuk !!!
Haagsehans
Mitglied

Beitragvon Gerard » 04.09.2010, 09:15

Nieuwe verkiezingen uitschrijven is om twee redenen geen optie:
1) Je zegt daarmee tegen de kiezer: Jullie hebben op 3 juni niet goed gestemd. Doe het maar weer over. En dit terwijl de politici niet met de verkiezingsuitslag weten om te gaan.
2) Met nieuwe verkiezingen wordt het brede gevoel bij de kiezer versterkt, dat de politici er meer voor zichzelf dan voor de goede zaak in het parlement zijn. De politici tonen immers aan, dat ze niet in staat zijn om over hun eigen schaduw te springen om het landsbelang te dienen.

Ietwat cynisch kun je constateren dat sinds de val van de vorige regering de economie onverwacht veel is gegroeid. Ook de werkloosheid is duidelijk minder toegenomen dan gevreesd. De invloed van "Den Haag" is kennelijk niet zo groot.

@ Den-Vlaemschen Leeuw: Van een cordon sanitaire rondom de PVV is in Nederland geen sprake. Alleen de linkse partijen hebben oorspronkelijk aangekondigd niet met de PVV te willen regeren. Politiek leider Geert Wilders heeft zelf zich uit de onderhandelingen teruggetrokken. Hopelijk niet wegens een verborgen agenda......
Groetjes,
Gerard.
Bild Bild
Gerard
Moderator

Beitragvon Gerard » 04.09.2010, 09:43

Misschien voor de niet-Nederlanders een korte toelichting:

De afgelopen 4 weken hebben VVD (rechts liberalen) PPV (rechts radikalen) en CDA (confessionelen) geprobeerd een regering te vormen. Een regering van rechtse schnitt. Omdat de PVV er op Moslimgebied en op immigratiegebied er rechts extreme ideeën op na houdt, wat indruist tegen de grondbeginselen van het CDA is een constructie onderzocht dat de VVD en het CDA een minderheidsregering vormen met gedoogsteun van de PVV. Deze regering zou kunnen regeren op 76 van de 150 parlementszetels.
Hiermee is het principiële bezwaar van het CDA van tafel (immers, vrijheid van meningsuiting en gelijkheid voor iedereen, was gegarandeerd) en zou de PVV haar extremistische ideeën kunnen blijven verkondigen omdat de PVV geen deel van de regering uit zou maken.

Het CDA is een fusiepartij van 3 confessionele partijen (KVP (katholiek) AR (Nederlands hervormd) en CHU (gereformeerd)) De fusie kwam in de 70er jaren tot stand en van het begin af aan is de partij gespleten door de "bloedgroepen" vanuit de oude partijen. Verschillende gevoelens binnen de partij zijn ondergeschikt gehouden aan de rationele statuten en reglementen van het CDA. Elke "onderbuik oprisping" werd onderdrukt door de ratio. Zo ook nu. In eerste instantie bij de oudgedienden binnen het CDA (van Agt, Lubbers etc) en in tweede instantie ook binnen de 2e kamer fractie kwamen gevoelens naar buiten dat samenwerking met de PVV niet goed voor het CDA zou zijn. Ook hier heeft de ratio overwonnen en de dissidenten zijn weer binnen boord gekomen ("Beoordeel het resultaat van het uitonderhandelde regeringsaccoord in plaats van je gevoel te volgen") Dus het CDA wilde verder onderhandelen, maar de voor de PVV negatieve gevoelens waren niet van tafel. Dit was voor de PVV aanleiding om te eisen dat alle parlementsleden van het CDA nu haar loyaliteit aan een regering van PVV, VVD en CDA verklaren of anders als parlementslid op te stappen. Deze eis werd door de (interim) politieke leider van het CDA (Maxime Verhagen) van de hand gewezen als tegen de Grondwet. De PVV heeft vervolgens gezegd uit de onderhandelingen te stappen.

Heel aarzelend komen nu politici (o.a. Bert Koenders, PvdA, maar nog niet de partijleiders) dat de politieke partijen over hun eigen schaduw moeten springen om het landsbelang te dienen.
Groetjes,
Gerard.
Bild Bild
Gerard
Moderator

Vorherige

Zurück zu Achtergrondinfo over politieke zaken in NL resp. B