Hilfe gesucht für Gespräche mit deutschem Lehrer

Suche im Wörterbuch von Uitmuntend / Zoek in het woordenboek van Uitmuntend 
(www.uitmuntend.de)

Hilfe gesucht für Gespräche mit deutschem Lehrer

Ungelesener Beitragvon damiongooseman » 06.01.2013, 14:39

Hallo,

Ich habe mit mein Deutschen Lehrer ein Vereinbarung das ich elche Woche ein Gespräch haben weil Deutsch zu lernen.
Diesmal geht es ober meine Hobby's. Wer kann mir dabei helfen mit Konzipierung Fragen und Phrasen? (Und sorry, dieser Satz ist an den PC übersetzt)

Mein Hobby's sind Musik machen (DJ, Produzieren, Getrommel), Berechnen und programmieren, mein Geschichte erzahlen an Menschen, bloggen, schreiben, schau spielen uvm.

Danke schon!
Zuletzt geändert von Susa am 07.01.2013, 18:13, insgesamt 2-mal geändert.
Grund: Gecorrigeerd: .. mit deutscheM Lehrer .. (3e naamval). Susa
damiongooseman

Re: Hilfe gesucht für Gespräche mit deutschen Lehrer

Ungelesener Beitragvon Gerard » 06.01.2013, 15:15

Beste Damion,

Wij (en ik) willen je graag helpen. Ik stel daarom het volgende voor:
Ten eerste moet je NOOIT ( en ik bedoel NOOIT) meer een door een vertaalmachine vertaalde zin in ons forum plaatsen. Vertaalmachines leveren nog geen correcte vertalingen op. Bovendien leer je hiermee de taal niet.

Vervolgens moet je, als voorbereiding op de gesprekjes met jouw Duitse leraar, in het Nederlands 3 open vragen over het gespreksonderwerp opschrijven. Open vragen zijn vragen waarbij je niet met "ja" of "nee" kan beantwoorden.
Deze 3 vragen ga je in het Duits vertalen. Ten eerste zoek je de woorden op die je in het Duits nog niet kent. Als je alle woorden opgezocht hebt, ga je met behulp van jouw Duitse leerboeken daar 3 Duitse vragen van formulieren en die zet je hier op het forum. Automatisch krijg je hiervoor verbeteringsvoorstellen. Dit levert je 3 goede vragen op die je aan jouw Duitse leraar kunt stellen. Bovendien kun jij deze 3 vragen ook zelf beantwoorden. Ook weer in het Nederlands en dan ga je op de hierboven beschreven wijze te werk om ook antwoorden in het Duits te formuleren.

Je zult zien dat je hierdoor erg snel Duits leert.

Kun je ons ook nog even de schrijver en de titel van jouw Duitse leerboek vermelden? Dan kunnen we afschatten wat je al wel kent en wat nog niet.

Succes :tu:
Gerard

Re: Hilfe gesucht für Gespräche mit deutschen Lehrer

Ungelesener Beitragvon Goodbyeroutine » 06.01.2013, 15:18

damiongooseman hat geschrieben:Hallo,

Ich habe mit meinem Deutschlehrer eine Vereinbarung getroffen, dass ich jede Woche ein Gespräch haben soll, um Deutsch zu lernen.
Diesmal geht es über (oder: um) meine Hobby's. Wer kann mir dabei helfen: mit der Konzipierung von Fragen und Phrasen? (Und sorry, dieser Satz ist an dem PC übersetzt)

Mein Hobby's sind Musik machen (DJ, Produzieren, Getrommel (Schlagzeug spielen?)), Berechnen (von was?) und programmieren, mein Geschichte Menschen erzählen, bloggen, schreiben, schauspielern uvm.

Dankeschön!

Schön, dass du es auch auf Deutsch probierst! Du wirst sehen, dass wird immer besser! Und vertraue dir und nicht den Übersetzungsmaschinen! ;-)
Hast du jetzt mit deinem Lehrer ein Gespräch, er stellt dir Fragen über deine Hobbys und du musst sie beantworten? Oder musst du dir Fragen auch selbst aufschreiben? Also eine Art Dialog erstellen?
Goodbyeroutine

Re: Hilfe gesucht für Gespräche mit deutschem Lehrer

Ungelesener Beitragvon Brinkley » 07.01.2013, 12:19

Hoi Damion!
Wat aardig van jouw leraar om zoveel moeite te doen! In vind de tips van Gerard heel goed, als je daar nou mee aan de gang gaat, helpen wij je met het verbeteren.
Overigens heeft Gerard ook heel erg gelijk met de vertaalmachines. Die zijn heel handig om een tekst in een vreemde taal een beetje te begrijpen. Maar om een eigen tekst te schrijven zijn ze absoluut niet te gebruiken. Ik heb voor de grap jouw tekst even van het Duits naar het Nederlands terugvertaald met google-translate, kijk maar wat er voor een kreupele zin uit is gekomen:
Ik heb met mijn leraar Duits een overeenkomst die ik elanden week een gesprek om Duits te leren, omdat.
Deze keer is het boven mijn hobby's. Wie kan mij helpen met design vragen en zinnen?
Brinkley

Ungelesener Beitragvon damiongooseman » 07.01.2013, 21:18

Nu heb ik niet op het forum kunnen kijken en is morgenochtend het gesprek. Dit is zeer balen en ik zalmaar moeten vertellen dat het mij niet helemaal gelukt is en dat wr eventueel samen die vragen maken (met de ontzettende goede hulp van de lieve mensen op het forum hier! Zowiezo bedankt, en ik zal snel een update plaatsen! Ik schrok echt dat deze tips al veel eerder gestuurt zijn!
damiongooseman

Ungelesener Beitragvon Gerard » 07.01.2013, 21:24

damiongooseman hat geschrieben:Morgenochtend is het gesprek al en ik heb nog niet in het forum kunnen kijken. Dit is zeer balen en ik zal hem maar moeten vertellen dat het mij niet helemaal gelukt is en dat we eventueel samen die vragen maken (met de ontzettende goede hulp van de lieve mensen op het forum hier! Sowieso bedankt, en ik zal snel een update plaatsen! Ik schrok echt dat deze tips al veel eerder gestuurd zijn!

Hoi Damion,

Onze Duitse vrienden willen graag correct Nederlands leren. Kun jij jouw best doen om correct Nederlands te schrijven? Dank je wel :-)

Sprache - Taal:
Ik ken sowieso al één woord Duits ;-)
Gerard

Ungelesener Beitragvon Susa » 07.01.2013, 22:40

Je zult wel hulp krijgen als je niet zondags een vraag stelt die dinsdag beantwoord moet zijn en maandagavond verrast doet dat er al antwoorden zijn. Had je verwacht dat de lieve mensen hier jouw huiswerk doen, Damion? Doe dat beter niet ;-)

Ik ben benieuwd welke overeenkomst je nu aangaat met jouw leraar. Deze keer is vast meer tijd om zelf iets te bedenken :tu: De tips van Gerard zijn trouwens echt goed!
Zuletzt geändert von Susa am 08.01.2013, 16:43, insgesamt 1-mal geändert.
Grund: Edit: ingaat = aangaat. Dank je wel, Inge. :kiss:
Susa
Moderator

Ungelesener Beitragvon damiongooseman » 09.01.2013, 19:04

Hallo allemaal,

Vandaag een update, hoe het gelopen is met het gesprek.

Ik heb aan mijn Duits lerares dit forum laten zien, en ze vond het echt super dat ik zo kon oefenen.
Ze was het inderdaad ook eens met de tips van Gerard, en we gingen ook volgens die tips het werk.

Ze vroeg eerst of ik een paar vragen kon bedenken in het Nederlands en die onder elkaar te zetten.'
Vervolgens deze eronder in het Duits te formuleren.
Het werden vragen als:

Wat zijn uw hobby's?
Was sind ihre Hobbys?

Wat vind u er leuk aan?
Was finden Sie da toll?

Welke boeken leest u?
Welche Bücher lesen Sie?

Wat voor boeken?
Welche Bücher?

Vindt u muziek, films en games leuk?
Magst du gerne Musik, Films und Games?

En dat soort vragen.

We hebben dit gelijk in een gesprek geoefend, maar dan een stuk diepgaander. Mijn Duits lerares praatte veel verder dan ooit behandelde stof en ik volgde toch nog c.a. 80%.

We hebben ook gelijk voor over ongeveer 2 weken afgesproken, met dan als thema: Een algemeen gesprek op straat, op vakantie en in de supermarkt. Dit kan bijvoorbeeld de weg vragen, een broodje kopen of een kamer reserveren zijn. Over het algemeen veelgebruikte makkelijke onderwerpen waar ik al enigzins kennis over heb.

Verder zal ik ook nog even ingaan op wat vragen die in deze topic gevallen zijn.

Mijn Duits-boek op school is van Noordhoff Uitgevers, met als naam Neue Kontakte, ISBN 978-90-01-76745-7. Ik zit nu in 3vmbo-t en heb de voorgaande delen al gehad. Ik zal nu met mijn intelligentie een hoger schoolniveau aankunnen, maar toen ik begon op het VO was ik sociaal-emotioneel niet zo heel sterk en zat op een speciale basisschool waardoor ik dat niet aangekund zou hebben.

Ik heb ook nog een klein boekje waarin basis spreekvaardigheden staan waarmee ik ook zou kunnen oefenen. Dit boekje heet Duits spreken en begrijpen en behoort tot de serie Globus Taalgids, ISBN-10 90-438-0001-5 ISBN-13 978-90-438-0001-3.

Ik hoop voldoende informatie gegeven te hebben en ik zal binnenkort wat zinnen in deze topic plaatsen.

Groeten,

Damion
damiongooseman

Ungelesener Beitragvon Susa » 09.01.2013, 20:47

Dat is een leuke feedback, Damion :tu: Das ist ein tolles Feedback, Damion :tu:

We kijken al erg naar jouw volgende bijdrage uit. Wir sind schon ganz gespannt auf deinen nächsten Beitrag.
Zuletzt geändert von Susa am 11.01.2013, 18:14, insgesamt 1-mal geändert.
Grund: niet: benieuwd uitkijken naar - maar: erg uitkijken naar - of: benieuwd zijn naar - Dank je wel, Manuëlle :hug:
Susa
Moderator

Ungelesener Beitragvon Brinkley » 10.01.2013, 13:51

Dat vind ik ook! Dat komt helemaal goed! We helpen je graag bij je volgende vragen.
Das finde ich auch! Das wird alles gut! Wir helfen dir gerne bei deinen nächsten Fragen.
Brinkley

Ungelesener Beitragvon damiongooseman » 14.01.2013, 19:36

Goedenavond allen,

Afgelopen vrijdag heeft mijn Duits lerares aan mij gevraagd of ik misschien wilde meedoen aan een Duits e-mail project, met andere leerlingen uit andere landen op hetzelfde niveau. Dit zou ik dan doen met een beperkt aantal leerlingen van mijn school. Natuurlijk heb ik ja gezegd, omdat ik graag verdieping in de lesstof wil, en het natuurlijk super is om te doen!

Dus misschien mag ik een les wisselen om met die andere leerlingen van mijn school (ze zitten maar in 1 klas) aan dat project te werken. Ik heb al gelijk een stencil mee naar huis meegekregen om mij te oriënteren naar Duitse brief/e-mail zinnen. Superleuk!

Ik zal later meer over dit project vertellen, en dan ook mijn ervaringen. :)

Met vriendelijke groeten,

Damion
damiongooseman

Ungelesener Beitragvon Gerard » 14.01.2013, 21:31

Heel veel succes, Damion! Ik heb bewondering voor jouw durf. Mijn zoon is 14, zit in de 2e klas van het VMBO en laat volgend jaar Duits als vak vallen.
Gerard

Ungelesener Beitragvon Brinkley » 15.01.2013, 10:58

Wie heeft er nu z'n huiswerk niet gedaan, Gerard, jouw zoon of jij? ;-)
Brinkley

Ungelesener Beitragvon Gerard » 15.01.2013, 20:42

Beide doen hun huiswerk goed, beste Heleen. Ik heb ook maar 2 jaar Duits op school gehad B-)
Gerard

Ungelesener Beitragvon Brinkley » 16.01.2013, 10:48

Ik ook... maar ik had van jou verwacht, dat je je zoon kan motiveren om Duits niet te laten vallen :-d
Brinkley

Ungelesener Beitragvon Gerard » 16.01.2013, 10:57

Offtopic:
Omdat Duits gemakkelijk te leren is omdat het een dialect van het Nederlands is ;-) ;-), heb ik hem weten te motiveren een echte taal te kiezen: Frans :-d
Gerard

Ungelesener Beitragvon Brinkley » 16.01.2013, 15:07

Sprache - Taal:
Dat was destijds ook mij argument. Ik heb bovendien tegen de leraar gezegd, dat ik Duits toch waarschijnlijk nooit weer nodig zal hebben :rofl:
Brinkley

Ungelesener Beitragvon emigrantegirl » 17.01.2013, 09:56

Stimmt doch! In (mit) deinem Dialekt kommst du überall zu Recht! :-d
emigrantegirl

Ungelesener Beitragvon Gerard » 19.01.2013, 09:35

überall? hmmm... :-? in Indien nicht so ganz, habe ich neulich erfahren. Ich spreche wohl nicht so richtig gut Twents ;-)
Gerard

Ungelesener Beitragvon emigrantegirl » 20.01.2013, 11:13

Du kannst ja auch nichts dafür .... :-d
emigrantegirl

Ungelesener Beitragvon damiongooseman » 02.02.2013, 19:22

Het is ondertussen al een tijdje geleden dat ik hier een berichtje heb gepost, maar bij deze. ;)

Ik heb in de tussentijd nog geen vervolggesprek in het Duits gehad met mijn Duitse leraar.
Ook heb ik het druk de laatste tijd met hobby's, maar dit maakt zeker niet dat ik niet (extra) met Duits bezig geweest ben.

Ik mag nu op school meedoen met de klas die werkt aan het e-mailproject met een andere school. We hebben alleen nog geen partnerschool gevonden.
Ook heb ik nu een heel boekwerk gekregen waarin alleen maar grammaticaopgaven in zitten om zo de Duitse taal beter te leren kennen.

Verder haal ik voor veel toetsen op school 10-en waar ik best blij mee ben. Alleen een groot probleem voor mij zijn de kijk- en luistertoetsen.
Dan pik ik niks uit de gesproken teksten en haal ik veel cijfers tussen 3-6 ervoor. Individueel lukt dit wel goed/beter.

Groeten,

Damion
damiongooseman

Ungelesener Beitragvon Gerard » 02.02.2013, 20:56

Nou, Damion, dat lijkt allemaal echt goed te gaan met jou op school.
Wist je, dat in Duitsland de cijfers lopen van 1 tot 6? Daar is hun 1 vergelijkbaar met onze 10. En alleen 6 is in Duitsland onvoldoende.

Aan onze Duitstalige leden: Wie helpt de klas van Damion aan een partnerklas? Wellicht een klas uit de grensregio waar ook Nederlands wordt gedoceerd?
Gerard

Ungelesener Beitragvon Hexenflocke » 02.02.2013, 21:43

Hallo,

ich finde es klasse, wie sich deine Lehrerin bemüht dir zu helfen. Nicht jeder Lehrer würde dies tun.

Mit einer Partnerschule kann ich leider nicht dienen, Niederländisch gehört hier nicht zu den Sprachen, die an der Schule gelehrt werden.

Ich habe jetzt bewusst auf deutsch geschrieben, da du ja deutsch lernen möchtest. Falls irgendetwas unklar ist, kannst du natürlich jederzeit fragen.

Mir hat es zum niederländisch lernen sehr gut geholfen, Filme oder Interviews über Themen die mich interessieren auf youtube anzuschauen. Oder auch Bücher, die ich im Deutschen schon kannte, auf niederländisch zu lesen...

Berichte weiter, wie es mit eurem Projekt in der Schule läuft.

Groetjes
Helen
Hexenflocke

Zurück zu Tandempartner gesucht - gezocht