Welk woord wil je nooit meer horen?

Suche im Wörterbuch von Uitmuntend / Zoek in het woordenboek van Uitmuntend 
(www.uitmuntend.de)

Welk woord wil je nooit meer horen?

Ungelesener Beitragvon Gerard » 26.11.2016, 15:11

Heb je een specifiek woord of uitdrukking die je nooit meer wilt horen dan kun je hier stemmen.

Hidden: show
Mijn inzending is "Kort door de bocht" Zie ook hier
Gerard

Re: Welk woord wil je nooit meer horen?

Ungelesener Beitragvon Brinkley » 28.11.2016, 16:21

Ik heb een Duits woord, dat ik haat als de pest:
Wertschöpfung, of ook Wertschöpfungskette.

Als dit woord wordt gebruikt in zijn eigenlijke betekenis van "toegevoegde waarde" heb ik er niets op tegen. Maar het wordt steeds vaker gebruikt als eufemisme voor verspilling. Bijvoorbeeld als ze van "Wertschöpfung" spreken wanneer het erom gaat, dat dingen tegenwoordig zo snel kapot gaan en dan vervangen worden. Dit is inderdaad goed voor de handel, maar ik vind het vooral een verkwisting van waardevolle grondstoffen.
Brinkley

Ungelesener Beitragvon Saylana » 28.11.2016, 21:51

Nooit gehoord in die zin. Maar dit buiten beschouwing gelaten heb ik ook een hekel aan dingen die snel kapot gaan. Vroeger werden de wasmachines 20 jaar oud en nu kan je gelukkig zijn als ze 3 jaar overleven. Vind ik erg lastig en vervelend. Ik zou ook graag een heleboel meer geld betalen als ik zeker wist dat de wasmachine tenminste 10 jaar oud wordt. Maar dat doet ze nooit.
Saylana

Ungelesener Beitragvon Unverhofft » 29.11.2016, 21:54

Ik heb er iets anders, wat ik enerverend vind. Dat zijn die bij gesprekken almaar met de vingers in de lucht getekende aanhalingstekens met het bedoel, nadruk te leggen op iets. Dat kun je gewoon ook doordat je de betreffende woorden vocaal accentueerd of dat je met woorden "tussen aanhalingstekens" bijvoegt in plaats van deze rare "luchtnummers". :tu:
Unverhofft

Ungelesener Beitragvon Emne » 30.11.2016, 08:45

Goedemorgen,

die bij gesprekken almaar met de vingers in de lucht getekende aanhalingstekens
- doen ze dat ook in het Nederlands? 8-/ Ik zou nooit hebben verwacht dat zulk vreemde geste in een groter regio word gebruikt.
Maar ik mag ook niet als mensen "tussen aanhalingstekens" zeggen. Dat is hetzelfde als ze, tenminste in het Duits, "Punkt" zeggen. Doen ze dat ook in het Nederlands? Ik vind, je zult een punt of aanhalingstekens alleen maar schrijven. Als je praat moet je een andere manier vinden om uit te drukken dat je zoiets als "punt" bedoelt.

En bovendien zeggen sommige mensen, bijvoorbeeld politici, in het Duits graag "A)...", om een lijst van verklaringen te maken, maar heel veel later zeggen ze bijna altijd slechts "und dann...", maar nooit "B)...". Als iemand en zin met "A)..." begint kan ik me nooit op zijn inhoud concentreren, maar wacht of hij of zij de "B" laat volgen of niet. Deze manier om iets mondeling uit te drukken vind ik enigszins strak en noch op een hoge niveau noch dynamisch.

Groetjes,

Emne
Emne

Ungelesener Beitragvon Unverhofft » 30.11.2016, 22:40

Ik heb er tussen mijn kennissen een vrouw, die heen en weer het woord "Punkt" tijdens een discussie gebruikt. Dat doet ze mijns inziens als ze een vaste mening huldigd. Niet mijn smaak, maar gelukkig gebeurd het niet te vaak.
Unverhofft

Ungelesener Beitragvon Haagsehans » 30.11.2016, 23:17

In Nederland zegt men dan: Punt uit !
Haagsehans

Ungelesener Beitragvon buurtaal » 01.12.2016, 14:38

Ik zou nooit hebben verwacht dat zulk vreemde geste in een groter regio word gebruikt.

Wat is daar vreemd aan? Ik vind het heel normaal dat mensen zulke symbolische gebaren gebruiken. Juist als je elkaar ziet is dat een hele handige extra "dimensie" om in te communiceren.
buurtaal

Ungelesener Beitragvon buurtaal » 01.12.2016, 14:40

Unverhofft hat geschrieben:Ik heb er iets anders, wat ik enerverend vind.

Ik heb iets anders, wat ik .... Hier hoort geen "er" te staan, Unverhofft.
buurtaal

Ungelesener Beitragvon Emne » 01.12.2016, 20:17

Ik vind het heel normaal dat mensen zulke symbolische gebaren gebruiken. Juist als je elkaar ziet is dat een hele handige extra "dimensie" om in te communiceren.

Het voordeel ervan is dat je tenminste een heel klein beetje kunt begrijpen als je in een ander land bent waar ze een andere taal spreken als er overal mensen zijn die deze gebaren gebruiken. Je gaat niet de inhoud begrijpen maar de aanhalingstekens tonen dat je deze inhoud toch al niet te ernstig moet nemen.

Groetjes, Emne
Emne

Ungelesener Beitragvon Susa » 01.12.2016, 22:45

Soms is het ook tussen landgenoten noodzakelijk met gebaren iets te verduidelijken. Niet iedereen begrijpt meteen b.v. ironie of het verschil tussen letterlijke of figuurlijke zin. Ik kan er ook niets erg aan vinden als je je mondelinge uitdrukking soms aanvult. Het benadrukte aanvulling 'Punt!' in een gesprek vind ik veel erger. Tenminste als het in een open discussie wordt gebruikt. Want dan is het einde discussie.
Susa
Moderator

Ungelesener Beitragvon Unverhofft » 02.12.2016, 18:11

Symbolische gebaren zijn per se zeker nuttig om zich in een ander land en in een andere taal verstandbaar te maken. Maar aan in de lucht getonte aanhalingstekens zou ik bij zulke "nuttige gebaren" niet noodzakerlikerwijs denken. :-?
Unverhofft

Ungelesener Beitragvon Gerard » 02.12.2016, 19:43

Hebben jullie nog Nederlandse woorden of uitdrukkingen die je nooit meer wilt horen?
Gerard

Ungelesener Beitragvon Saylana » 02.12.2016, 20:44

moffen
Saylana

Ungelesener Beitragvon Haagsehans » 03.12.2016, 21:39

nou

Nou als tussenwerpsel, het klinkt als het woord "nauw".
Onze leraar zei vroeger altijd als we nou zeiden, nou(nauw) heb je het als je met je kop in een kachelpijp zit.
Haagsehans

Ungelesener Beitragvon buurtaal » 06.12.2016, 14:16

Gerard hat geschrieben:Hebben jullie nog Nederlandse woorden of uitdrukkingen die je nooit meer wilt horen?

Participatiesamenleving -- wat een ongelofelijk k*-woord ...
buurtaal

Zurück zu Land und Leute - Het land en de mensen