Claus Weselsky

Suche im Wörterbuch von Uitmuntend / Zoek in het woordenboek van Uitmuntend 
(www.uitmuntend.de)

Claus Weselsky

Ungelesener Beitragvon Unverhofft » 06.05.2015, 15:28

Wat denken jullie eigenlijk van Claus Weselsky en zijn GDL? Ikzelf ben niet aangewezen op de trein maar vind het optreden van deze meneer helemaal onacceptabel. Maar in zijn situatie rest hem misschien geen andere keus. :-\ Zien jullie dat ook zo? :-o
Unverhofft

Re: Claus Weselsky

Ungelesener Beitragvon Brinkley » 07.05.2015, 07:49

Ik vind ook, dat de verhouding zoek is. Als ik het goed begrepen heb, verdienen de machinisten in vergelijking tot hun Europese collega's niet slecht. En met de staking veroorzaken ze een enorme economische schade en ook veel persoonlijke hinder en kosten. Bovendien vind ik het niet handig, dat er twee vakbonden voor de machinisten zijn, die onderling in concurrentie treden.
Ik heb zelf geen last van de staking, want ik kan op de fiets naar m'n werk, maar hier gaan veel kinderen met de trein naar school en veel volwassenen met de trein naar hun werk. En die zitten nu alweer met een groot probleem.
Brinkley

Ungelesener Beitragvon Gerard » 07.05.2015, 08:06

Ik kan niet goed oordelen over deze staking. Ik heb, als regelmatig reizende in D, wel een indruk over de staking en over het bedrijf Die Bahn. Ten eerste heb ik stellig de indruk dat Duitse werknemers hun loonsverhoging, die ze hebben gekregen, als een soort jachttrofee koesteren. Misschien nog wel meer dan in Nederland. Dat collectief onderhandelen over een loonsverhoging dus belangrijk is, is voor mij evident. En dus ook dat er gestaakt kan worden, als men er niet uit komt.

Ik reis gemiddeld 1-2 keer per maand per trein door Duitsland. Zowel met de IC / ICE als ook in het "Nahverkehr." Zoals bekend wordt het "Nahverkehr" door de overheid in opdracht gegeven aan een partij die het gunstigst heeft aangeboden en ik heb de indruk dat ruim de helft van het Nahverkehr in Duitsland door de "Privaten" wordt uitgevoerd. Het "Fernverkehr" wordt door de DB uitgevoerd, waar dit bedrijf praktisch een monopoly positie bekleedt. (Die Bahn beheert het spoorwegnet en regelt het "Fernverkehr", weliswaar in 2 verschillende werkmaatschappijen maar onder de zelfde holdingdirectie) Zelf heb ik ervaring bij de Westfalenbahn, bij de Eurobahn, bij Metronom en bij de NordWest Bahn. Zonder uitzondering vind ik de punctualiteit en de klantvriendelijkheid bij deze private ondernemingen goed.
Mijn ervaring met de "Fernbahn" zijn slechter. Vertragingen tot wel 20 minuten zijn eerder regel dan uitzondering. Met als gevolg dat je bij een overstap moet wachten op de volgende "Stundentakt" De afgelopen 5 jaar heb ik zo'n 150 reizen naar Leonberg gemaakt, een verbinding waarbij ik 2-4 keer moet overstappen, al naar gelang in welke "Stundentakt" ik reisde. (Oneven uren: 2 keer, even uren: 4 keer) Ik heb nu 30 keer een verzoek in kunnen dienen voor Erstattung bij de Fahrgastrechtecentrale in Frankfurt. (Nee, geen coulance van Die Bahn, maar een wettelijk reizigersrecht, die je 25% van de reissom terugbetaalt als je meer dan een uur later dan gepland op je eindbestemming aankomt.)
De klantvriendelijkheid van Die Bahn is erg wisselend maar heeft op mij de indruk achtergelaten dat men eigenlijk alleen maar last heeft van hun reizigers...... Aansluitingen worden niet of erg incompleet doorgegeven en menig conducteur aan boord lijkt last te hebben van een Gestapo mentaliteit.

Onlangs moest ik om 7.21 uur met de IC vanuit Bad Bentheim naar Osnabrück. De IC kwam op tijd vanuit Amsterdam in Bad Bentheim aan. Na de noodzakelijke locomotiefwisseling had de trein op tijd kunnen vertrekken, ware het niet dat de Zugchef wegens één of andere formaliteit de trein niet wilde overnemen van zijn Nederlandse collega. Hij ijsbeerde op het perron rond en rond en uiteindelijk vertrok die trein om 7.45 uur. Deze IC is vooral een "Zubringer" voor de IC in Osnabrück en de ICE's in Hannover, die allen werden gemist. Ik heb de conducteur bij het controleren van mijn kaartje gevraagd of deze formaliteit niet "rijdend" afgehandeld kon worden, zodat de reizigers tenminste op tijd op hun eindbestemming konden aankomen, maar ik kreeg een antwoord in de stijl van "Ordnung muss sein"

Mijn analyse is dat een substantieel deel van het DB personeel niet klantvriendelijk is. Dit doen zij nooit zelf maar dit kan alleen maar komen doordat gebrek aan klantvriendelijkheid in de cultuur van DB zit. Dus wordt het ook in stand gehouden door het management, gewild of ongewild. De DB komt op mij (en op heel veel andere reizigers kennelijk, lees daarvoor de publicaties van Pro Bahn maar door) over als een enorm arrogant bedrijf die zichzelf kennelijk door hun monopoly positie gesterkt voelt.

Nu komt een betrekkelijk kleine vakbond (met erg veel macht, want zij kunnen de hele infrastruktuur overhoop halen) met eisen. Eisen, die feitelijk niet ver meer van het aanbod van DB liggen. Ik stel me zo voor dat de arrogante houding van Die Bahn bij de onderhandelingen zo'n woede bij de GDL aanwakkert dat deze meneer Weselsky niets anders overblijft dan stug vasthouden aan zijn eisen en daarmee bewust de toorn van de Duitse maatschappij over zich afroept. Maar zeg nou eens eerlijk. Van wie zou je in alle redelijkheid nu eerder moeten verwachten om redelijk te worden? De voorzitter van 20000 leden of de president van een bedrijf met een omzet van 39 Miljard Euro?
Gerard

Ungelesener Beitragvon Unverhofft » 07.05.2015, 22:02

Zou dan een arbitrage niet de beste weg zijn, om het probleem tot een oplossing te brengen? :tu:
Unverhofft

Ungelesener Beitragvon Gerard » 07.05.2015, 23:18

Op korte termijn is een arbitrage voor de reizigers wellicht een oplossing, Reimar. Ik vrees echter dat het eerstvolgende arbeidsconflict dan al weer voorgeprogrammeerd is, omdat immers het werkelijke probleem niet is opgelost. De Duitse bondsregering zou hier op langere termijn ook haar verantwoording kunnen en moeten nemen. Namelijk door bij Die Bahn aan te kondigen dat hun monopoly op het "Fernverkehr" eindig is en dat binnen 10 jaar het Fernverkehr opnieuw gegund gaat worden.

Hidden: show
In Nederland heeft de Nederlandse Spoorwegen ook een erg slechte reputatie bij de reizigers. Het regionale verkeer wordt al door de regionale overheid gegund. Er rijden inmiddels 4 "Privaten" in Nederland, waar onder andere Arriva (een 100% dochter van DB, net zoals in Duitsland Abellio een 100% dochter van NS is.) Het intercity verkeer wordt door de Nederlandse regering elke 20 jaar onderhands gegund. Met prestatieafspraken. De NS weet waar ze aan toe zijn. Ook in NL zijn de conducteurs niet werkelijk een gastheer aan boord van de trein. De treinen rijden echter voor meer dan 90% op tijd en op vrijwel alle trajecten rijdt ieder half uur een trein. Op de meeste trajecten elke 15 minuten. En mocht je meer dan een uur te laat aankomen, dan krijg je het volle reisgeld gerestitueerd. Uit coulance en niet omdat dit in de prestatieafspraken staat.
Gerard

Ungelesener Beitragvon Unverhofft » 08.05.2015, 07:44

Maar Gerard, bij de twist gaat het mijns inziens toch helemaal niet om de reizigers maar om de machinisten en de treinbegeleiders.!? :-\
Unverhofft

Ungelesener Beitragvon Haagsehans » 08.05.2015, 14:31

Het is altijd weer hetzelfde met die man, overal mee willen praten. :neenee:
Haagsehans

Ungelesener Beitragvon Susa » 08.05.2015, 18:23

Zei iemand die het moet weten :rofl:
Susa
Moderator

Ungelesener Beitragvon Unverhofft » 09.05.2015, 16:19

Ik zie er ook nog een probleem: als de Bahn wordt beconcurreerd, zakken de prijzen voor de tickets. Als de prizen voor de tickets zakken, wordt het moeilijker de lonen en salarissen te verhogen, tenzij het personeel wordt gereduceerd. Als het personeel wordt gereduceerd, moeten of de achtergeblevenen harder/meer werken of de service gaat achteruit. Ik denk dat onder andere de Lufthansa heeft al met dit probleem te maken, of zie ik dat verkeerd? :-?
Unverhofft

Ungelesener Beitragvon Gerard » 14.05.2015, 08:32

In eerste instantie gaat de service erop vooruit, zou ik zeggen. De dienstverlener zal zich gaan realiseren dat de klanten niet vanzelfsprekend meer voor hun diensten zullen kiezen. Dus de kwaliteit van de dienst en van het product zal beduidend beter worden. Toen in de DDR de vrije economie kwam, was het ook snel met de Trabant afgelopen ;-)

En misschien moeten bepaalde beroepsgroepen eraan wennen dat ze zwaar overbetaald waren. Een piloot is in feite niet zo heel veel meer dan een buschauffeur. Waarom zouden de vliegtuigpassagiers dan zo veel meer moeten betalen om een beroepsgroep veel te veel te laten verdienen?

Hidden: show
Ken je het amusante boek Sänk ju vor träwelling wis deutsche bahn ?

Offtopic:
Nu alleen de bankiers nog aanpakken ;-)
Gerard

Zurück zu Land und Leute - Het land en de mensen