Wie gut sprechen Deutsche englisch?

Suche im Wörterbuch von Uitmuntend / Zoek in het woordenboek van Uitmuntend 
(www.uitmuntend.de)

Re: Wie gut sprechen Deutsche englisch?

Ungelesener Beitragvon Brinkley » 09.01.2014, 09:03

Ik ben het in principe helemaal met je eens, Rike. Toen ik naar Duitsland kwam (met de bedoeling er twee jaar te blijven :-) ) werkte ik in een ziekenhuis waar vrij veel NL'ers werkten. Ik heb me bewust niet bij hen aangesloten, maar heb contact met de Duitse collega's gezocht. Maar... dat was voor mij ook niet zo moeilijk, ik had al twee jaar Duits op school geleerd, wat weliswaar 10 jaar terug lag, maar toch, verder leer ik vrij gemakkelijk en met veel plezier nieuwe talen en ik was nog jong en ondernemend genoeg om me op iets nieuws te verheugen en me erop in te stellen. Bovendien was mijn besluit om naar Duitsland te gaan niet gedwongen.

En dan stel je nu maar eens voor, dat je niet meer de jongste bent, je woont in een land, dat in een burgeroorlog is verwikkeld, of waarin je absolute, echte armoede lijdt. Je bent gedwongen te vluchten en je beland in een land met een volkomen andere cultuur, een andere taal, ja, zelfs een andere schrift. Je bent losgeslagen van alles, je hebt alles verloren, je wordt door allerlei overheidsinstanties van het kastje naar de muur gestuurd, het enige waar je nog houvast aan hebt, zijnje familieleden en je landgenoten. Ga dan maar eens open en vrolijk op je nieuwe medeburgers toe, ga naar een cursus (als je weet dat die bestaan) en leer op je oude dag opnieuw spreken, lezen en schrijven. Ik geef het je te doen!! Je kunt dus niet zo algemeen zeggen, dat al die buitenlanders maar even Duits (of welke taal dan ook) moeten leren en zich hier snel moeten aanpassen. Juist als je alles hebt verloren, je wereldse goederen en je menselijke contacten, dan houd je volgens mij met alle kracht vast aan wat je is overgebleven: je indentiteit en je taal en je cultuur. Ik kan dat tenminste goed begrijpen.
Brinkley

Ungelesener Beitragvon tineke » 09.01.2014, 11:06

Bij velen beroepen is de taal zeker niet belangrijk, als je in een fabriek werkt of in een schoonmaakploeg of zo iets. Maar bij artsen waar het om leven of dood gaat, vind ik, dat man taalkennis van de medici verwachten kan. Soms zit ik bij een arts en russische oma's of turkse vrouwen moeten hun kinderen mee nemen om de dokter te vertellen wat hun klachten precies zijn en om de medicatie te begrijpen.
Tineke
tineke

Ungelesener Beitragvon Brinkley » 09.01.2014, 14:42

Dat is inderdaad heel triest, maar je moet wel altijd bedenken, dat niet iedereen dezelfde mogelijkheden en vaardigheden heeft. Dat iemand met een hoge opleiding ook nog even Duits leert als hij/zij in Duitsland wil werken, kun je zonder meer verwachten. Maar andere mensen met weinig of geen opleiding zijn misschien niet zo intelligent of getalenteerd als hij, of gewoon een heel stuk ouder, en kunnen het eenvoudig niet...
Als ik me voorstel, dat ik op mijn leeftijd naar een land zou (moeten!) verhuizen, waar ze een volkomen andere taal en culuur hebben en compleet andere schrifttekens, bijvoorbeeld Thailand of Japan, poeh! Ik zou echt m'n best wel doen, maar of me dat zou lukken? Daar sta je dan, zo onwetend als een heel klein kind, maar helaas niet met het leervermogen van zo'n kind.
Dat betekent natuurlijk niet, dat het niet dringend gewenst en noodzakelijk is, om ook deze mensen te bereiken en taalcursussen aan te bieden, maar je kan en mag niet van iedereen hetzelfde resultaat verwachten, wèl dezelfde inzet.
Brinkley

Ungelesener Beitragvon Rike » 09.01.2014, 15:08

Ich verstehe, was du meinst Heleen,
auch ich sehe Sprache als eine Kultur, und meine darum eben sicher nicht, dass alles vereinheitlicht werden soll (oder wie im Bericht der Rheinischen Post "verenglischt")sorry,mir fällt kein anderer Begriff dafür ein.

Und ich will sicher keinem seine Kultur und seine Sprache streitig machen(übrigens habe ich mich nicht!! auf Deutschland alleine bezogen,sondern auf Arbeitnehmer, aus welchem Land auch immer, die in einem anderen Land Arbeit annehmen);
ich bezog mich alleine auf das Arbeitsleben, nicht auf private Bereiche , denn im privaten Bereich hat sicher jeder Einzelne eine ganz individuelle Vorstellung, inwieweit er sich mit den Gepflogenheiten des "neuen Landes" identifizieren will und kann.
Und ich denke nicht, dass die allgemeine Forderung (wie hier in dem von tineke gezeigten Bericht : im medizinischen Bereich) nach dem Nachweis der erforderlichen Sprachkenntnisse (für die Ausübung des Berufes in dem anderen Land) die Beibehaltung der eigenen Kultur / Lebensgewohnheiten in irgendeiner Weise einschränkt oder einschränken will.
Denn wie und in welcher Sprache sich der Arbeitnehmer privat unterhält das muss doch jeder für sich selbst entscheiden denke ich.
Rike

Ungelesener Beitragvon Gerard » 09.01.2014, 21:35

In principe ben ik het eens met de stelling dat als je vrijwillig in het buitenland gaat werken, dan moet je ook de taal en de gebruiken van dat land leren. Je moet in ieder geval "basisschool" taal kennen en het nodige vakjargon. Mijn werkgever vraagt dat ook van buitenlanders die bij ons in productie werken. En dat werkt best goed.
Moeilijker wordt het al voor het geval dat bedrijven of de (semi)overheid mensen in het buitenland gaat zoeken omdat het land zelf onvoldoende vakkrachten heeft. Hiermee bedoel ik ook de artsen die in het RP artikel worden aangehaald. Toegegeven: Een basiskennis Engels mag je verwachten van iedereen die jonger dan, zeg maar, 60 is. Engels wordt steeds meer de internationale communicatietaal (hoewel de Fransen en de Russen daar heel anders over denken ;-) )
Maar eisen dat patienten engels moeten leren om door buitenlandse artsen onderzocht te kunnen worden, eenvoudig weg omdat er onvoldoende arten uit eigen land zijn opgeleid..... Ik vind dat veel te ver gaan. Beter is om in dit geval de ziekenhuizen de vertaalfaciliteiten beschikbaar te stellen. En nog veel beter is ervoor te zorgen dat er voldoende vakmensen zijn opgeleid...... Maar beide maatregelen kosten erg veel geld, denk ik, en dan zeggen de politici vrij gemakkelijk dat de burger er maar zelf voor moet opdraaien.

Zelf was ik de afgelopen week in Finland. Ik vind Finland enorm ontwikkeld. Eigenlijk verder ontwikkeld dan Duitsland en Nederland. Fins vind ik een bijna onmogelijke taal om te leren (ik ben geen talenwonder) maar ik ben overal heel goed te woord gestaan in het Engels (van kassajuffrouw tot hotelschoonmaakster.....) Als ik tijdelijk naar FInand zou moeten gaan (als expat of zo) dan geloof ik niet dat ik de taal echt zou leren. Ik zou wel mijn best doen om zo'n 300-400 woorden te leren en de basisgrammatica, zodat ik mij enigszins zou redden en ik het FInse nieuws enigszins zou begrijpen) maar omdat het Engels zo'n gemeengoed daar geworden is, wordt het ons gemakkelijk gemaakt. De Finnen krijgen overigens Engels aangeboden op de basisschool. Daarom is het voor hen misschien iets gemakkelijker om een Germaanse taal te leren dan dat het voor deze krasse knaris om Fins te leren.
Als ik zou overwegen om permanent naar Finland te gaan dan zou één van mijn overwegingen om NIET te gaan het verplicht leren van Fins zijn.

De Indiers die in mijn werkorganisatie werken, krijgen wel een cursus Nederlands aangeboden, maar omdat ze zelf goed Engels spreken (en de collega's op werk zich aardig in het Engels redden) leren zij niet heel erg fanatiek.
Gerard

Ungelesener Beitragvon Gerard » 10.01.2014, 16:30

Brinkley hat geschrieben:..
Ob man Begriffe ersetzen muss, für die es eine gängige, bereits existierenden deutsche Alternative gibt, steht auf einem anderen Blatt. Das finde ich eher albern, zumal es in diesem Bereich oft englisch-klingende Bezeichnungen gibt, wie die klassischen Beispiele Handy, Bodybag und Public Viewing, die schlichtweg lächerlich falsch sind.

Vandaag ontdekte ik een ander Denglish woord in het rijtje van Heleen: Service poimt (een begrip dat ik uitsluitend in Duitsland tegen ben gekomen en dat in het De / NL vertaald wordt met Auskunft / Inlichtingen
"Information" is wat de rest van de (Engelstalige) wereld er tegen zegt.
Offtopic:
Bovendien is service verlenen niet datgene wat de Bahn bij hun service points aanbiedt ;-)
Gerard

Re: Wie gut sprechen Deutsche Englisch?

Ungelesener Beitragvon Haagsehans » 10.01.2014, 17:41

Gerard hat geschrieben:
Offtopic:
Bovendien is service verlenen niet datgene wat de Bahn bij hun service points aanbiedt ;-)

Dat komt misschien omdat jij dat Denglisch niet verstaat, de Duitsers kunnen het gewoonweg NIET !!!
Haagsehans

Ungelesener Beitragvon oosterbuur » 10.01.2014, 17:43

Gerard hat geschrieben:"Information" is wat de rest van de (Engelstalige) wereld er tegen zegt.

Beziehungsweise: information desk.

Das ist ähnlich wie dieser Fall: man schreibt camping, um die Aufmerksamkeit auf die Anlage zu lenken, aber wenn man vom Ort spricht, heißt er auf Englisch campsite oder campground. In mehreren Sprachen wurde dadurch camping auch zur Bezeichnung für der Ort, was auf Englisch ziemlich schräg klingt.
oosterbuur

Ungelesener Beitragvon Susa » 13.01.2014, 13:42

Misschien vinden de lezers van deze draad deze aanvulling interessant? Martijn Wieling bestudeerde de tong- en lipbewegingen van Nederlanders en Duitsers die Engels spreken. De Rijksuniversiteit Groningen laat een kort filmpje over zijn onderzoek zien.
Susa
Moderator

Ungelesener Beitragvon Brinkley » 14.01.2014, 08:39

Fascinerend. Overigens heb ik 30 jaar geleden in het kader van mijn studie geholpen om een grondsteentje voor dit onderzoek te leggen, naar dit thema wordt aan de universiteit van Groningen al heel lang onderzoek gedaan.
Wat in dit verband ook nog interessant is: ieder taal heeft een zogenaamde articulatiebasis. Dit is de grondhouding van de articulatieorganen (tong, lippen, zacht verhemelte) van waaruit iemand begint te spreken. De start- en rustpositie van tong en lippen, zou je kunnen zeggen. Dit is van persoon tot persoon verschillend, o.a. afhankelijk van de anatomische gegevens, maar er zijn ook verschillen tussen talen. Het Hoogduits wordt bijvoorbeeld veel meer voor in de mond en met meer spanning in de tongpunt gesproken dan het Nederlands. Afhankelijk van hoe sterk een vreemde taal afwijkt of overeenkomt met jouw articulatiebasis, zul je meer of minder moeite hebben, deze taal accentvrij te leren spreken. (Natuurlijk spelen daarbij ook je gehoor en je gevoel voor gehoorde nuances een grote rol.)

(edit: typfoutje)
Zuletzt geändert von Brinkley am 14.01.2014, 15:17, insgesamt 1-mal geändert.
Brinkley

Ungelesener Beitragvon Yuna » 14.01.2014, 13:36

Ik denk, een grote rol spelt ook het talent, de gesproken nuancen te imiteren. Ik weet, hoe ik woorden in gedachten uitspreken moet, maar ik kan het niet met mijn mond namaken. Da zeg ik alleen: Oefenen, oefenen, oefenen tot het klopt. :blush:
Ook zijn er mensen, die sneller of langzamer een taal spreken leren en tegelijkertijd in het schrijven en lezen veel beter of slechter zijn. Ik zelf denk, dat ik nou erg goed Nederlandse teksten begrijpen kan - ook zonder woordenboek - en ook al vele zinnen schrijven kan. Maar in het spreken moet ik nog oefenen. Ik heb nog een grote accent.
Yuna

Ungelesener Beitragvon Dirk_1972 » 14.01.2014, 15:47

Sprache - Taal:
Yuna hat geschrieben:Ik denk, een grote rol speelt ook het talent, de gesproken nuancen te imiteren. Ik weet, hoe ik woorden in gedachten uit moet spreken, maar ik kan het niet met mijn mond nadoen. Dan zeg ik alleen: Oefenen, oefenen, oefenen tot het klopt. :blush: Hier weet ik niet wat je precies bedoelt.
Ook zijn er mensen, die sneller of langzamer een taal leren spreken en tegelijkertijd in het schrijven en lezen veel beter of slechter zijn. Ik zelf denk, dat ik nou erg goed Nederlandse teksten begrijpen kan - ook zonder woordenboek - en ook al vele zinnen schrijven kan. Maar _ het spreken moet ik nog oefenen. Ik heb nog een groot of zwaar accent.

Helaas ben ik er zo doorheen gevlogen en moest tussendoor weer iets anders gaan doen. Je denkt Duits, beste Yuna. Dat is op zich niet erg en ben je sowieso behoorlijk opgeschoten. :tu:

Wat Heleen schrijft vind ik buitengewoon interessant. Misschien heeft de uitspraak ook te maken met in welke stemming je zit en waarover je spreekt. Heleen, je zegt dat Duitsers meer voor in de mond spreken. Ik kan me daar eigenlijk niets bij voorstellen. Bedoel je dan bv. de zeer hard uitgesproken -z-en de zachte, bijna Vlaamse -ch-? En dan vraag ik me nog af natuurlijk hoe dat met het Engels zit?
Dirk_1972

Ungelesener Beitragvon emigrantegirl » 14.01.2014, 16:27

Brinkley hat geschrieben:Fascinerend. Overigens heb ik 30 jaar geleden in het kader van mijn studie geholpen om een grondsteentje voor dit onderzoek te leggen, naar dit thema wordt aan de universiteit van Groningen al heel lang onderzoek gedaan.
Wat in dit verband ook nog interessant is: iedere? taal heeft een zogenaamde articulatiebasis. Dit is de grondhouding van de articulatieorganen (tong, lippen, zacht verhemelte) van waaruit iemand begint te spreken. De start- en rustpositie van tong en lippen, zou je kunnen zeggen. Dit is van persoon tot persoon verschillend, o.a. afhankelijk van de anatomische gegevens, maar er zijn ook verschillen tussen talen. Het Hoogduits wordt bijvoorbeeld veel meer voor in de mond en met meer spanning in de tongpunt gesproken dan het Nederlands. Afhankelijk van hoe sterk een vreemde taal afwijkt of overeenkomt met jouw articulatiebasis, zul je meer of minder moeite hebben, deze taal accentvrij te leren spreken. (Natuurlijk spelen daarbij ook je gehoor en je gevoel voor gehoorde nuances een grote rol.)

(edit: typfoutje)

:-d :kiss:
emigrantegirl

Ungelesener Beitragvon Reinhard » 14.01.2014, 20:51

Dirk_1972 hat geschrieben:Heleen, je zegt dat Duitsers meer voor in de mond spreken. Ik kan me daar eigenlijk niets bij voorstellen. ...
Die opmerking van Heleen is voor mij de uitleg voor wat ik zelf (onbewust !) doe, wanneer ik tussen Nederlands / Duits omschakel.
(het is echt en soort "omschakelen" bij mij, qua uitspraak, woordenpatroon en al)

Je merkt het misschien het duidelijkst als je het woord "dat" op z'n Nederlands of op z'n Duits uitspreekt. In het Nederlands doe je nauwelijks de mond open, en de "a" gaat een heel klein beetje in de richting van een "o" (de tong vormt een holle ruimte achter in de mond). In het Duits daarentegen doe je de mond, tong inbegrepen, een beetje trechterachtig open, opdat de "a" netjes helder klinkt.

Dit soort verschillen is het, wat het verschil tussen Duitse en Nederlandse "accent" of taalklank uitmaakt.
(-> cf. Rudi Carell-Duits vs. Prins Bernhard-Nederlands)

Heleen: hartstikke bedankt voor jouw opmerking ! - dat is het punt.
Reinhard

Ungelesener Beitragvon Brinkley » 14.01.2014, 21:19

Ik zal proberen het uit te leggen Dirk. In het Duits worden de klanken letterlijk meer voor in de mond uitgesproken. Neem bijvoorbeeld de L, in het Duits heeft de tongpunt een kort kontakt met het harde verhemelte, vlak achter de bovenste snijtanden. Daarbij is er veel spanning in de tongpunt, de tongpunt is spits en drukt stevig tegen het verhemelte. De typische NL-L wordt met een vrij dikke (=slappe) tong gesproken, de tongrug heeft zeker een centimeter verder naar achteren een zwak contact met het verhemelte, het wordt nauwelijkt aangeraakt. Hoe westelijker, des te minder contact, het is zelfs mogelijk om deze L uit te spreken zonder de tong te heffen.
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden, ook bij de vocalen, waar de NL'er nauwelijks zijn lippen spitst bij de O, en noem maar op. Je moet maar eens een beetje proberen, Dirk, spreek maar eens een aantal letters geïsoleerd uit en probeer ze te "proeven", probeer erachter te komen hoe je ze vormt, welke structuren daarbij een rol spelen, tong, lipen, verhemelte. En doe het dan eens zo goed mogelijk voor het NL...
Brinkley

Ungelesener Beitragvon Dirk_1972 » 16.01.2014, 12:19

Hej Heleen, ja dat is t. Dank je voor de uitleg. Ik begrijp nu heel precies wat je bedoelde. Zonder mij ervan bewust te zijn geweest snap ik nu waarom de Engelse -L- that much op de Nederlandse lijkt.

LG DIrk
Dirk_1972

Ungelesener Beitragvon Gerard » 20.10.2014, 20:23

Ik heb nog een paar Duits-Engelse woorden gevonden die vragen om a) een letterlijke vertaling en b) de omschrijving die de Engelsen wel begrijpen ;-)

Basecap
Pullunder
Smoking
Pullover
Slip
Slipper
Gerard

Ungelesener Beitragvon Susa » 21.10.2014, 15:30

Sinds ik Nederlands leer, kan ik geen Engels meer :-d
Susa
Moderator

Ungelesener Beitragvon Pizzabiene » 22.10.2014, 15:28

Pullunder = Unterzieher ( unter das Jackett )
Pullover = Überzieher ( über das Hemd ) Waarbij ik me onder een Überzieher ook iets anders zou kunnen voorstellen ;-)
Slip = letterlijk vertaald : Schlüpfer ;-) ;-) ;-) , een woord ,wat vaak nog gebruikt wordt
Smoking komt hier vandaan:
Als Vorläufer des Smokings wird das smoking jacket angesehen. Der Samt, aus dem diese Jacke bestand, hatte ursprünglich auch kräftige, dunkle Farbtöne, wie etwa Weinrot, Tannengrün oder ein tiefes Dunkelblau. Diese Smokingjacke zog man statt der Frackjacke an, wenn man sich nach dem Dinner zum Rauchen ins Raucherzimmer begab, um dort einen Digestif zu trinken oder Karten zu spielen. Da der Rauchgeruch als den Damen unzumutbar empfunden wurde, war ein Wechsel zumindest der Jacke unabdinglich. Zugleich bedeutete das Überziehen der Smoking-Jacke, dass mit dem Rückzug der Herren der offizielle Teil des Abends beendet war.
Pizzabiene

Ungelesener Beitragvon Gerard » 22.10.2014, 19:21

Pizzabiene hat geschrieben:..... Waarbij ik me onder een Überzieher ook iets anders zou kunnen voorstellen ;-)
.....

Keine Ahnung.... ich bin glücklich verheiratet :-d
Gerard

Ungelesener Beitragvon Saylana » 23.10.2014, 20:16

Der Überzieher

Für die älteren unter uns, die Peter Frankenfeld noch kennen.
Saylana

Ungelesener Beitragvon Brinkley » 26.10.2014, 19:20

:-))
Brinkley

Vorherige

Zurück zu Land und Leute - Het land en de mensen